دیدگاه سنتی در باب ساختار نظریههای علمی
نویسنده
چکیده مقاله:
چکیده نوشته حاضر دارای پنج بخش است. در بخش اول به تعریف نظریه و اهمیت آن در علم و فلسفهی علم اشاره میشود. بخش دوم، پس از ذکر چند مثال از نظریهها و قوانین علمی به تفاوتهای آنها اشاره میکند. در بخش سوم به رویکرد تجربهگرایان منطقی نسبت به نظریههای علمی که رویکرد سنتی خوانده میشوند، میپردازد. بر اساس این رویکرد نظریههای علمی هویتهای زبانیاند، که مورد بررسی قرار میگیرند. بخش چهارم به بحث واقعگرایی و ابزارگرایی در دیدگاه سنتی پرداخته و در بخش آخر، برخی از نقدهایی که به دیدگاه سنتی وارد شده، بیان میشود.
منابع مشابه
دیدگاه سنتی در باب ساختار نظریه های علمی
چکیده نوشته حاضر دارای پنج بخش است. در بخش اول به تعریف نظریه و اهمیت آن در علم و فلسفه ی علم اشاره می شود. بخش دوم، پس از ذکر چند مثال از نظریه ها و قوانین علمی به تفاوت های آنها اشاره می کند. در بخش سوم به رویکرد تجربه گرایان منطقی نسبت به نظریه های علمی که رویکرد سنتی خوانده می شوند، می پردازد. بر اساس این رویکرد نظریه های علمی هویت های زبانی اند، که مورد بررسی قرار می گیرند. بخش چهارم به ...
متن کاملدیدگاه معناشناختی در باب ساختار نظریههای علمی
چکیده مقالهی حاضر هفت بخش دارد. در بخش اول، مقدمهای در مورد رویکرد معناشناختی ارایه میشود. بخش دوم به تفاوتهای رویکردهای سنتی و معناشناختی اشاره میکند. در رویکرد معناشناختی، مدلها نقشی اساسی دارند. جوهر اصلی این دیدگاه این است که نظریهها چیزی بیشتر از مجموعهای از مدلها نیستند و بنا بر این، شاخصهی نظریهها و فهم اینکه آنها چگونه جهان را بازنمایی میکنند، در صورتی که چنین کنند، به مفهو...
متن کاملدیدگاه معناشناختی در باب ساختار نظریه های علمی
چکیده مقاله ی حاضر هفت بخش دارد. در بخش اول، مقدمه ای در مورد رویکرد معناشناختی ارایه می شود. بخش دوم به تفاوت های رویکردهای سنتی و معناشناختی اشاره می کند. در رویکرد معناشناختی، مدل ها نقشی اساسی دارند. جوهر اصلی این دیدگاه این است که نظریه ها چیزی بیشتر از مجموعه ای از مدل ها نیستند و بنا بر این، شاخصه ی نظریه ها و فهم اینکه آنها چگونه جهان را بازنمایی می کنند، در صورتی که چنین کنند، به مفهو...
متن کاملدیدگاه هیوم در باب زیبایی
با این که هیوم با توجه به مبانی فلسفهاش به صورت صریح، زیبایی را احساس میداند، اما از برخی عبارات وی در آثارش چنین مستفاد میشود که زیبایی نه یک احساس که کیفیتی واقعی است و از برخی عبارات دیگر این شائبه ایجاد میشود که زیبایی از کیفیات ثانویه محسوب میشود. همین تردید در لحن سبب شده است که برخی شارحان تفاسیری از نظریة هیوم در مورد زیبایی ارائه دهند که تا حدی با کلیت فلسفۀ او ناسازگار است. در ای...
متن کاملشناخت حضوری و ساختار اتحادی؛ مبانی و دیدگاه صدرالمتألهین در باب ماهیت معرفت عرفانی
صدرالمتألهین با توجه به اصالت و تشکیک وجود، وحدت شخصیه عرفانی، حرکت جوهری و اشتدادی نفس، بازگشت همه علوم به علم حضوری و لزوم اتحاد عقل و عاقل و معقول، معتقد است انسان از طریق حرکت جوهری با ارتقا در مراتب عقل عملی و افزودن علوم خود و اتحاد با آنها، از نظر وجودی بهتدریج و تشکیک، اشتداد مییابد و با متعلَّق خارجی علوم حقیقی خود متحد میگردد ...
متن کاملانسداد باب علم و علمی
نگارنده در این رساله به طرح این سوال می پردازد که آیا در رابطه با مسائلی که آیه قرآن یا حدیث معصوم درباره آن وجود ندارد می توانیم به احکام عرفی و بناء عقلا عمل کنیم یا خیر ؟ با توجه به فراگیر بودن دین مقدس اسلام ، پاسخ برگزیده آن است که احکامی که مورد قبول عقلا و عرف بوده و از طرف شرع مردود نباشد پذیرفته شدنی است. در بخش نخست رساله ، ادله امکان تعبّد به ظن ، امکان و استصحاب و انسداد باب علم و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 54
صفحات 115- 139
تاریخ انتشار 2008-06-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023